Dok sa jedne strane imamo ogromne crowdfunding uspješnice kakve su Pillars of Eternity i Torment: Tides of Numenera, sa druge, na znatno većoj hrpi, počivaju nebrojeni propali Kickstarter projekti. A iza njih, u sjeni te hrpe i uglavnom nezapaženi, kriju se razlozi njihove propasti. I sasvim je nebitno jesu li ti razlozi bili loš tajming, neinspirativan pitch video ili jednostavno bezvezna ideja za igru, sve dok ih developeri ne prepoznaju i ne shvate zašto je baš njihov projekat prošao nezapaženo i nefinansirano.

Elem, na toj hrpi je sredinom 2014. završio i naslov Twin Souls: The Path of Shadows, što je ponukalo članove španskog razvojnog tima Lince Works da sjednu, analiziraju svoju crowdfunding kampanju i prepoznaju razloge njenog neuspjeha. A onda su, umjesto da se vrate na Kickstarter sa novom i boljom kampanjom, odlučili da svoj studentski projekat pretvore u punokrvnu igru uz pomoć nekih drugih investitora.

Dvije godine kasnije, Twin Souls je konačno stigao, ali u nešto drugačijem ruhu. I sa nešto drugačijim imenom.

Aragami je jedna od onih stealth igara koje akciju bacaju u drugi plan i koje se u potpunosti fokusiraju na šunjanje. I to ne bilo kakvo šunjanje - naime, u ovoj igri ćete dobiti priliku da kontrolišete sjene i da se između njih teleportujete onako kako se kroz Dunwall uz pomoć Blinka teleportovao Corvo Attano u Dishonoredu.

A osim što će vas podsjetiti na Dishonored, Aragami će u sjećanje prizvati i fantastični Mark of the Ninja, obzirom da i ovdje kontrolišete nindžu koji juri između jasno definisanih sjena izbjegavajući protivnike (kada ih već ne eliminiše jednog po jednog svojom katanom), ali i Tenchu, obzirom da je i ovdje u pitanju stealth naslov u kojem ćete harati područjima feudalnog Japana.

Priča igre prati duha nazvanog Aragami u njegovom osvetničkom pohodu na koji ga je poslala izvjesna Yamiko, čije sugrađane je pobio klan ratnika koji koriste svjetlosne magije. Sama priča je prilično predvidiva, ali i koliko-toliko zanimljiva podloga odličnom stealthu.

Nego, vratimo se gore spomenutim sjenama i načinima na koje su iste inkorporirane u samu igru. Prije svega, stealth sistem se ponajviše oslanja upravo na njih - kada ste u sjeni, protivnici vas neće vidjeti sve dok im ne priđete na par metara, dok će vas na osvjetljenim dijelovima nivoa primjetiti puno lakše i sa puno većih udaljenosti. Također, u sjenama će vam se puniti i posebna Shadow Essence skala, koja omogućava da se teleportujete u bilo koju sjenu, neovisno od toga da li se trenutno nalazite u mraku ili na svjetlu (usput, vrijedi napomenuti da će vam se Shadow Essence skala prazniti kada god priđete direktnim izvorima svjetla, poput npr. protivničkih baklji ili lampiona sa kojima su ukrašeni nivoi).

Pored toga, Shadow Essence će vam omogućiti i da kreirate privremene sjene na bilo kojoj površini u igri, što vam pak otvara mogućnost da se recimo teleportujete na krov obližnjeg hrama tako što ćete tamo kreirati sjenu, ili da se pređete preko mjesečinom obasjane livade nakon što na njenoj sredini kreirate sjenu na koju se možete teleportovati prije nego se teleportujete u prirodnu sjenu na drugom kraju livade.

Interfejs igre je skoro u potpunosti uklopljen u njen svijet - Shadow Essence skala je tako predstavljena posebnim šarama na plaštu vašeg lika koje svijetle u mraku, dok je u sredini plašta smještena oznaka trenutno odabranog Shadow Technique skilla, koja vam također daje do znanja koliko još puta dotični skill možete aktivirati.

Uz Shadow Essence i prateće vještine, Aragami nudi i set specijalnih Shadow Techniques skillova poput privremene nevidljivosti, kunai bodeža sa kojima možete gađati udaljene protivnike ili kreiranja svojevrsnih crnih rupa u koje možete usisati protivnike. Naravno, Shadow Techniques skillove ćete morati otključavati jedan po jedan, ali vam, za razliku od brojnih drugih modernih igara, za to neće biti potrebni XP poeni, već specijalni drevni svitci sakriveni na nivoima.

A kada sam već kod skillova, ne mogu a da ne istaknem najimpresivniji među njima - Shadow Kill. Naime, kada se prišunjate protivniku, umjesto obične eliminacije se možete odlučiti za specijalni Shadow Kill napad, koji će rezultovati ogromnim zmajem-sjenom koji će izroniti iz zemlje i protivnika ugristi za glavu, nakon čega će ga povući sa sobom nazad u podzemlje, automatski uklanjajući njegovo tijelo i smanjujući šanse da vas protivnici otkriju i dignu uzbunu.

1/1

Svi ti skillovi će vam omogućiti da se poigravate sa protivnicima sa kojima se ne možete boriti licem u lice, pošto je jedan od njihovih brzih napada - bilo onih na blizinu, bilo dalekometnih - dovoljan da vas ubije. Samim tim, igra će vas već u prvim minutama naučiti kako se trebate držati sjena, pažljivo se šunjajući od jedne do druge i analizirajući opcije koje su vam na raspolaganju, a koje se svode na to da li ćete protivnike eliminisati (tiho i u mraku) kako bi sebi olakšali dolazak do cilja, ili ćete ih u potpunosti zaobići i poštediti (tako što ćete biti tihi i ostati u mraku). A obzirom da igra ne koristi nikakav XP sistem i da nove skillove otključavate sakupljanjem spomenutih mističnih svitaka, igrači koji se šunjaju i izbjegavaju protivnike neće imati nikakvu prednost u odnosu na one koji vole tiho eliminisati sve prijetnje koje im se nađu na putu.

I što je najbolje od svega, u Aragamiju će na svoje doći više tipova ljubitelja stealtha, pošto svglavnog lika od samog početka možete unaprjeđivati onako kako želite - agresivniji igrači će tako moći birati ofanzivne skillove, oni defanzivniji će se opredijeliti za odbrambene, dok će oni koji vole kombinovati ofanzivni i defanzivni stil moći to uraditi i sa ponuđenim skillovima. A za koje god skillove da se opredijelite i kako god da ih odlučite kombinovati, možete biti sigurni da ćete bez problema pronaći svoj put kroz nivoe igre ka krajnjem cilju, neovisno od toga da li je u pitanju jednostavno stizanje do određene tačke, deaktiviranje svjetlosnih barijera koje vam onemogućuju napredak, ili eliminacija određenih protivnika, ako ste već odlučili da ih ubijete prije nego pređete na idući nivo.

Aragami možete igrati sami, ali i u online co-op modu za dva igrača, koji pri tome podržava i PC-PS4 krosplatformski multiplayer.

Istini za volju, protivnici pokraj kojih ćete se šunjati i nisu baš najbistriji (možete eliminisati jednog stražara u neposrednoj blizini drugog, ali sve dok taj drugi ne vidi bilo vas, bilo leš nekog od svojih kolega, sve što će uraditi je to da će doći da istraži buku koju je čuo), iako imaju svojih momenata (kada vas zapaze stražari sa lukovima i strijelama, ispaliće strijele sa svjetlosnim magijama koje će osvijetliti mračna područja i tako vam otežati bježanje ili dalje šunjanje, dok se ostali stražari budu bacali u potragu za vama).

No, uprkos takvim protivnicima, Aragami nudi solidan nivo izazova dok se pokušavate probiti kroz područja krcata stražarima i izvorima svjetlosti, bilo da ste odlučili biti agresivni i eliminisati sve prijetnje, što će vam na kraju nivoa donijeti jedan tip medalje, bilo da ste ih odlučili poštediti, što će vam osigurati drugi tip medalje. A tu je i treći tip medalje, koju će dobiti igrači koji ne dignu nijednu uzbunu, što je moguće postići i uz agresivni i uz pacifistički stil igranja i što bi mnoge igrače moglo inspirisati da igru završe barem dva puta, kako bi osvojili sve moguće medalje.

Sa vizuelnog aspekta, igra izgleda sasvim pristojno, iako je tehnički nešto slabija nego artistički, pogotovo kada u obzir uzmemo činjenicu da je razvijena na Unity engineu, koji se na PlayStationu 4 ponaša tradicionalno klimavo. Framerate će tako u početku biti bolji i stabilniji nego na kasnijim nivoima, koji su ne samo veći i arhitektonski kompleksniji, već i znatno bogatiji protivnicima (for the record, iako me je znao iznervirati, framerate mi nikada nije postao nepremostiva prepreka uživanju u igri). Također, preporučujem da se poigrate sa grafičkim opcijama te da podesite gammu/brightness, pošto mi se čini kako su određeni nivoi na defaultnim postavkama nešto svjetliji nego bi trebali biti.

Ako ništa, nivoi kroz koje ćete se šunjati tokom nekih 8 do 10 sati igre su prilično raznoliki - biće tu svega, od maglom obavijenog groblja, preko kojekakvih pagoda, pa do idiličnih šuma i jezera - a sa svojim skoro-pa-cel-shaded vizualnim stilom bi vas povremeno mogli podsjetiti i na nezaboravni Okami.

Kada sam prvi put čuo za Aragami - iliti Twin Souls, kako se tada zvao - imao sam dojam da ekipa iz Lince Worksa u rukama ima zanimljivu premisu za stealth igru. No, sve dok je nisam zaigrao, nisam imao pojma kako će njihove ideje biti realizirane i koliko će finalni rezultat na kraju biti kvalitetan, zanimljiv i zabavan. Stoga, ukoliko imalo volite šunjanje, nindže i japansku estetiku, znate šta vam je činiti.

iznenađujuće dobre stealth mehanike i raznoliki nivoi;

performanse na PlayStationu 4, predvidiva priča;

Žanr: stealth