Prva lekcija kojoj vas Sheltered uči je to da ljudi od 190 kila nemaju nikakvu šansu da pobjegnu pred nuklearnom apokalipsom i pronađu sklonište usred pustinje. Naime, Sheltered je igra friško izašla iz Early Accessa u kojoj morate upravljati porodicom sastavljenom od ljudi koji izgledaju kao da su protekle tri godine jeli samo heljdinu tjesteninu. Dvoje roditelja i dvoje njihove djece moraju složno raditi na tome da prošire svoju zajednicu, razviju i odbrane podzemno sklonište nakon što je civilizacija na površini uništena.

Uz njih ćete dobiti i kućnog ljubimca, koji samo na prvi pogled djeluje kao suvišna stvar koja samo ždere vašu hranu. U praksi, ljubimac donosi određene bonuse (mačka, recimo, ganja štakore), a kada umre zbog nedostatka hrane u skloništu, može vam poslužiti za ishranu. Ovo važi i za ljudske leševe ako tako odlučite, jer – apokalipsa je. Jedno je sigurno: Sheltered nije vesela igra.

U startu imate osnovne potrepštine i opremu, kao što su generator, nešto goriva, konzervisane hrane, otpada i građevinskog materijala za izgradnju novih prostorija. Zračni i vodeni filteri te rezervoar za prikupljanje kišnice nalaze se na površini i bolje vam je da ih odmah počnete paziti i maziti, popravljati i nadograđivati, jer će vas ova igra brzo naučiti da se tuširati, kenjati i umivati smije samo za vrijeme kiše.

Ovdje definitivno nećete obnavljati svjetsku proizvodnju sira

Kao novopečeni stanari starog skloništa, morate održavati opremu te slati članove porodice u ekspedicije istraživanja okolnih naselja i vukljanja ostataka tuđe hrane i opreme kako biste od toga mogli napraviti nešto korisno za sebe. Između ostalog, trebat će vam materijal za konstruisanje zamki za štakore, jer će vam u suprotnom gamad pojesti svu hranu. Također, na konzerve nećete nailaziti ni približno toliko često koliko biste htjeli, pa ćete u cilju preživljavanja morati postaviti i zamke za divljač, jer, ništa ne razgaljuje dušu kao paprikaš od zečetine, je li.

U principu, sve zajedno jako podsjeća na This War of Mine, s tim da ovdje niste spašeni od jednog bitnog problema: gdje vršiti nuždu? Vidite, Sheltered je, koliko ja znam, prva igra u kojoj bukvalno možete umrijeti valjajući se po vlastitim fekalijama od gladi. Ukoliko odmah ne napravite kantu za vršenje nužde i ukoliko nemate dovoljno vode da je ispirete, ljudstvo će početi da ostavlja iza sebe "gomilice" i "zvrkove", da se truje hranom zbog silne prljavštine te da onda i bljuje po fekalijama, stvarajući pravi toksični pakao u bunkeru. Stoga je potrebno dovoljno često nekome davati zadatak čišćenja skloništa, ukoliko ima dovoljno vode za to.

I nećete biti usamljeni, jok. Ni blizu! Svako malo će vam putnik namjernik pokucati na vrata sa željom da trguje ili da vam se priključi. Veći broj ljudi znači i veću potrošnju hrane, potrebu za dodatnim prostorom, vodom, ali isto tako i češće odlaske u ekspedicije po dodatnu opremu. Dobro uhodano skladište će biti podijeljeno na grupe ljudi koji u smjenama spavaju i odlaze u nabavku, dok ćete djecu, naravno, angažovati na teškim poslovima održavanja i čišćenja.

Međutim, bez obzira na to što vam sklonište nakon nekog vremena može početi izgledati kao pijaca subotom popodne, igra će se neslavno završiti ako vam pomre porodica. Najbolja stvar je način na koji je odrađeno raslojavanje gameplaya kako igrate – dok ćete na početku gledati kako da se prehranite i prikupite što je više moguće hrane, kasnije ćete praviti zamke za odbijanje pljačkaša, ojačavati ulaz u bunker i baratati vatrenim oružjem. Postat ćete sila kao Rickova grupa u The Walking Deadu.

Dobro se sjećam kada sam prvi put vidio gameplay trailere ove igre te svog radosnog iščekivanja vremena kada se ona izaći iz Steam Early Access faze. I zaista, na papiru sve djeluje fantastično.

1/1

Ali, problem je u tome što je Sheltered dosadan. Zapravo, ovo je jedna od najdosadnijih igara koje sam igrao u životu. Jedan od najbitnijih razloga za to je interfejs, koji naprosto ubija želju za životom, budući da ne postoji klasično dugme za pauziranje dešavanja na ekranu, a vrijeme prebrzo protiče. Ovo je jedna od onih igara u kojima će likovi rado pomrijeti od žeđi i gladi ukoliko im ne naredite da se odu napojiti. Na automatizaciju možete zaboraviti ako ne želite prebrzo ostati bez resursa, što znači da se gameplay svodi na brzo klikanje – u igri će najbolje proći, ne igrači koji dobro planiraju, nego oni koji najbrže klikaju. Da bude gore, selekcija likova koji se nalaze jedan do drugog ne funkcioniše baš najbolje, pa će se često dešavati da odaberete pogrešnog.

Dalje, osim činjenice da izgledajući i krećući se kao bure piva nećete preživjeti u stjenovitom i neprijateljskom okruženju postapokaliptičnog svijeta, Sheltered vas ne uči ničemu korisnom. U igri, naprimjer, imate situacije u kojima kompletna ekipa umire od gladi uprkos tome što pred ulazom u zamkama ima uhvaćeno VIŠE zečeva, da ne govorimo o jelenu koji se drsko šetka između tih zečeva. Kako je, dakle, takvo nešto moguće? Pa, tako što je prije konzumiranja mesa najprije potrebno da ga zamrznete u zamrzivaču i onda ispečete na šporetu, a dotične stvarčice nisu dostupne prije nadogradnje radionice, uprkos tome što ste zamke za divljač mogli napraviti odmah.

Autori ove igre očigledno nikada u životu nisu čuli za svježe meso, te za činjenicu da se dotično može raskuhati, ispeći ili osušiti. Tako je moja prva porodica u Shelteredu umrla od gladi, okružena mesom od ulovljenih zečeva i skončalog kućnog ljubimca, koje nije mogla konzumirati jer nije imala zamrzivač. Pri tome su u skladištu imali šibice i drvo, ali vatru za pripremanje mesa nisu mogli raspaliti. Eto, to vam je Sheltered.

Gluposti kao što su nemogućnost spavanja na podu i turn-based borba naspram koje My Little Pony djeluje kao vrhunac kompleksnosti da i ne spominjem.

Tome dodajte i bug zbog kojeg neke neophodne potrepštine mogu jednostavno nestati pri prebacivanju iz inventorija lika kojeg se vratio sa ekspedicije (meni se to desilo sa vrećama s pijeskom) i imate kompletan paket frustracija koje vas potpuno izbacuju iz takta. Što se mene tiče, ove nelogičnosti su potpuno upropastile Sheltered. This War of Mine je mnogo bolja i atmosferičnija igra.

Cijena: 13 eura

Živopisnost, kompleksnost

Dosadno, nelogično, interfejs