Nekoliko sati uoči izlaska The Witnessa, Jonathan Blow se preko Twittera obratio fanovima sa par prijateljskih opaski:

“Dvije stvari o recenzijama! 1) Skoro sve sadržavaju manje ili veće spoilere, stoga budite na oprezu! 2) Ako recenzije The Witness nazovu “igrom Jonathana Blowa”, sjetite se da, kao i sa svakom velikom i komplikovanom igrom, iza nje stoji cijeli tim ljudi koji su na njoj radili godinama!”

Eh sad, napisati smislenu recenziju ove igre bez manjih ili većih spoilera je težak zadatak (da se razumijemo, tu mislim na spoilere o njenim mehanikama, a ne priči), ali o tome će više riječi biti nešto kasnije.

Što se pak tiče njegove druge opaske, možete vi biti savršeno svjesni činjenice da je na igri radio cijeli tim programera i umjetnika, ali je ona očigledno djelo Jonathana Blowa i upravo je on prva osoba koje ćete se sjetiti tokom igranja, bilo da ga proklinjete jer ste zapeli na nekoj zagonetki koja djeluje nerješivo, bilo da ga oduševljeno proglašavate genijem kada konačno shvatite kako da riješite neki komplikovan problem.

***

The Witness je puzzle igra kakva se ne viđa svaki dan - umjesto na odvojenim nivoima ili u odvojenim prostorijama, kao što je to slučaj sa većinom klasičnih predstavnika žanra, zagonetke su ovdje razbacane po open world mapi koju istražujete iz prvog lica. Istraživanje je pri tome više-manje slobodno i od samog početka igre možete otići na bilo koji dio mape kako bi tamo rješavali zagonetke.

I tu dolazim do srži igre - zagonetki u The Witnessu ima preko 600 i svaku od njih ćete riješiti povlačenjem linije od ulazne do izlazne tačke na posebnom panelu, na kojem su iscrtani kojekakvi geometrijski oblici. No, prije nego pomislite kako je ovdje riječ o jednostavnim labirintima kroz koje trebate provući liniju, poput onih koje ste kao klinci rješavali u slikovnicama, mogu vam reći kako je igra sve, samo ne lagana.

Naime, linija koju crtate ne smije doticati samu sebe, niti se smije presijecati, a ako zanemarimo šačicu uvodnih panela, svaki idući zahtijeva poznavanje različitih i specifičnih pravila i simbola koji vam govore kuda možete ili morate povući liniju, a kuda ne (morate je npr. povući kroz posebno naznačene tačke, dok recimo crne kvadrate morate držati sa druge strane linije u odnosu na bijele). Igra će tako postajati progresivno teža što budete učili više pravila i rješavali više zagonetki, pa ćete nakon nekoliko sati gledanja u scene poput ove:

…shvatiti da je vrijeme da se uozbiljite i da se uhvatite olovke i papira (po mogućnosti onog na kockice), nakon čega ćete dobar dio vremena umjesto u ekran, gledati u ovo:

I što je najbolje od svega (ili najgore, ako niste neki ljubitelj mozgolomki), zagonetke nećete rješavati samo sa olovkom i papirom, već ćete se uhvatiti kako razmišljate i o upotrebi Lego kockica ili barem makaza i bojica. A ukoliko mislite da pretjerujem, samo sačekajte da vidite neke od komplikovanijih zagonetki koje će The Witness baciti pred vas i sve će vam biti jasno.

***

Sva pravila za rješavanje zagonetki ćete učiti, u nedostaku bolje riječi, organski - zaboravite na klasične tutoriale, jer ćete u The Witnessu komplikovana pravila učiti sami, rješavanjem jasno grupisanih nizova zagonetki koji će početi jednostavnim, a završiti osjetno težim panelima.

Međutim, nekada ćete se zateći u situaciji u kojoj jednostavno ne znate šta dalje, jer vam pravila za rješavanje novog seta zagonetki nikako nisu jasna, što je problem koji The Witness rješava na prilično dobar način. Sjećate se kako sam u jednom od prethodnih pasusa rekao kako je igra smještena na open world mapi? Eh, upravo tu se krije ljepota izazova koji su za nas kreirali Blow i njegova ekipa iz Thekle - kada zapnete na nekom panelu, uvijek se možete okrenuti i otići u drugom smjeru, gdje vas čekaju na stotine drugih zagonetki, koje vas mogu naučiti novim trikovima i mehanikama. A ti trikovi i mehanike će se kasnije pokazati kao neophodni za rješavanje nekih trećih zagonetki...

Isto tako, šetanje mapom igre i njeno istraživanje će vas odvesti na zaista predivne lokacije, a osim što će vas naučiti novim pravilima, natjeraće vas da naučite kako da problemima pristupate iz drugih uglova.

Naravno, osim rješavanjem drugih zagonetki, nepremostivih prepreka se možete riješiti i dobrom starom taktikom odmaranja od igre - jednostavno ugasite PC/konzolu i prošetajte ili odspavajte, čisto kako bi razbistrili misli. A onda se vratite igri i uživajte u činjenici da ste na prvi pogled nemoguć problem riješili za nekoliko minuta, bez ikakvih naznaka one muke od ranije.

1/1

I dok su zagonetke u igri zaista vrhunski zamišljene, razrađene i povezane, tu i tamo ćete naići na poneku koja bi vas mogla opasno iznervirati. Tu prije svega mislim na šačicu panela koje morate riješiti pred sami kraj igre (koje je najlakše opisati kao divlje), te na određene nizove zagonetki koje vas uče novim mehanikama, a čiji se paneli automatski ugase nakon jednog pogrešnog pokušaja njihovog rješavanja (tada se morate vratiti na prethodnu i već riješenu, kako bi je opet odradili i kako bi opet otključali iduću).

Neki bi igri mogli zamjeriti i nedostatak konkretnijih smjernica, ali ako mene pitate, ostrvo po kojem lutate u The Witnessu je dovoljno lijepo, kompaktno i interesantno, da mi nije bio neki problem potražiti druge zagonetke kada bih naišao na one koje ne znam riješiti. Također, ukoliko ste baš zapeli na nekom panelu čija pravila niste imali priliku naučiti, u igri ćete pronaći i nekoliko lokacija sa mapom, koja pokazuje na kojem dijelu ostrva možete naučiti koje pravilo.

Za razliku od relativnog manjka smjernica, koji mi nije uopšte smetao, priča igre me je prilično razočarala. Prije svega, previše je apstraktna i pretenciozna, čemu nimalo ne doprinosi ni to što vam, nakon što je odigrate, ništa neće biti jasno - bar ne dok ne učitate prethodnu poziciju i pronađete, a potom i otključate određena opcionalna područja, u kojima ćete otkriti nove detalje o ostrvu na kojem ste se našli, ali i o drugim elementima priče.

Ako ništa, nakon što je završite, utjehu možete potražiti u kolektivnom otkrivanju novih misterija iz igre, što bi njen narativni aspekt na kraju moglo učiniti donekle zanimljivijim.

Ipak, koliko god priča bila apstraktna i pretenciozna, ljepotu The Witnessa je nemoguće ne primjetiti, kako u oku ugodnom art dizajnu, tako i u odlično dizajniranim zagonetkama, koje će vas često natjerati da stanete i dobro razmislite o mogućim rješenjima…

...prije nego shvatite da biste radije rješavali neke druge zagonetke, što ćete onda i uraditi na suprotnoj strani ostrva, da bi se kasnije vratili starim problemima sa potpuno novom perspektivom i idejama.

Stoga, ukoliko imalo volite puzzle igre, nemojte se dvoumiti ni sekunde - The Witness je itekako vrijedan vaše pažnje i vremena.

odlične zagonetke, ostrvo kojim lutate je predivno;

previše apstraktna i prilično pretenciozna priča, šačica iritantnih zagonetki;