Kada smo se prije nekoliko godina prvi put susreli sa modernom VR tehnologijom, ostali smo relativno razočarani. Naime, koliko god osjećaj prisutnosti u trodimenzionalnom virtuelnom svijetu  bio impresivan, Dev Kit 1 verzija Oculus Rifta, koju smo tada imali priliku isprobati, je patila od problema naglašenog screen-door efekta, odnosno jasno vidljivih crnih linija koje su razdvajale pojedinačne piksele. Još kada u obzir uzmete nisku rezoluciju spomenute verzije Rifta, ali i visoke cijene VR uređaja koji su se ove godine pojavili u prodaji, shvatićete zašto smo bili skeptični po pitanju tržišnog uspjeha i daljeg razvoja VR tehnologije.

A onda je na scenu stupio PlayStation VR.

Nakon mjeseci ispunjenih najavama i obećanjima, PSVR je sredinom oktobra konačno stigao na police trgovina, a nedugo potom i do naše redakcije. I već nas je na prvi pogled ugodno iznenadio - headset je izuzetno udoban i jednostavan za koristiti, screen-door efekat koji nam je smetao na starom Oculus Riftu nije ni približno toliko naglašen, dok je grafika u igrama za nijansu bolja od očekivane.

Uz to, Sonyjev VR headset je jeftiniji od konkurencije i ne zahtijeva od korisnika da preurede kompletne prostorije u svojim domovima kako bi ga uopšte mogli koristiti, pošto se većina igara može igrati iz sjedećeg položaja. I, kao šlag na tortu, PSVR na tržište stiže zajedno sa gomilom igara specijalno optimizovanih za PlayStation 4 hardver, tako da se ne trebate brinuti o tome koje naslove ćete moći zaigrati na svojoj konzoli, a koje ne.

No, krenimo nekim redom.

Setup

Kada raspakujete PSVR, u kutiji će vas pored samog headseta dočekati još i set in-ear slušalica, posebna procesorska jedinica koja će povezati PSVR i PlayStation 4 sa vašim televizorom, ali i omanja gomila kablova koji će vam pri tome biti neophodni. I neka vas broj kablova ne brine - proces instalacije je izuzetno jednostavan i PSVR ćete moći koristiti maksimalno desetak minuta nakon što ga raspakujete.

Konkretno, tokom setupa je potrebno jednim HDMI kablom povezati PSVR procesorsku jedinicu sa televizorom, a drugim HDMI kablom sa PS4 konzolom. Procesorsku jedinicu potom treba povezati sa PlayStationom 4 i sa dodatnim USB kablom, a PlayStation 4 sa PlayStation kamerom, nakon čega možete konačno priključiti PSVR na procesorsku jedinicu.

Kada to završite i kada uključite sva tri uređaja - tj. PS4, PSVR i TV - moraćete se strpiti još koju minutu dok PS4 ne downloaduje i instalira najnoviji PSVR firmware, nakon čega headset možete staviti na glavu i finalizirati njegovu inicijalizaciju. A onda ste slobodni da uronite u neku drugu stvarnost.

Ovdje vrijedi istaći i to da PlayStation kamera, bez koje PSVR neće raditi, nažalost ne stiže u standardnom paketu sa headsetom, baš kao ni PS Move kontroleri. Drugim riječima, prilikom kupovine PSVR-a ćete morati iskeširati dodatnih 50 dolara za PlayStation kameru, a eventualno i još veću sumu ako već želite nabaviti i set PS Move kontrolera.

Srećom, PS Move kontroleri su potpuno opcionalni, obzirom da su sve testirane igre radile bez ikakvih problema i sa DualShock 4 kontrolerima.

Inače, PSVR je na određenim tržištima dostupan i u posebnom Launch Bundle paketu, koji uključuje PSVR headset i sve dodatke koji su prosječnom vlasniku PlayStationa 4 neophodni za uživanje u virtuelnoj stvarnosti. To podrazumijeva PlayStation kameru, dva PlayStation Move kontrolera i kopiju naslova PlayStation VR Worlds, koji na jednom disku donosi nekoliko zanimljivih i prilično zabavnih VR mini-igara.

Hardver i specifikacije

PSVR je izuzetno lagan i udoban, a za razliku od nekih drugih VR headsetova, neće se naslanjati direktno na vaše lice, već će ga u mjestu držati poseban nosač koji stavljate na glavu poput trake za kosu i koji se naslanja tek na vrh vašeg čela. Sam nosač je lako raširiti, odnosno zategnuti, zahvaljujući posebnoj tipki i zupčaniku, koji su smješteni sa njegove stražnje strane, dok ćete dio headseta sa ekranom moći približiti licu (ili odmaknuti od istog) uz pomoć zasebne tipke smještene sa njegove donje strane.

Cijeli taj proces će vam već nakon prvog korištenja headseta postati sasvim prirodan, tako da ćete PSVR kasnije bez ikakvih problema moći pokazivati prijateljima i porodici, bez da se zamarate objašnjavanjem kojekakvih komplikovanih procedura dok im na glavu montirate svoj najnoviji gadget.

Osim što je ergonomija headseta na nivou - čak i ako nosite naočale - vrijedi istaći i to da je njegov dizajn i više nego pristojan, te da vas sa svojim zaobljenim linijama, elegantnom bijelom bojom i ponekim crnim elementom neće bosti u oči. Kako figurativno, tako i doslovno. Naravno, izgled headseta će vam tokom igranja biti potpuno nebitan, obzirom da ga ionako nećete vidjeti, dok će ostatak društva tokom igranja multiplayer igara biti zauzet gledanjem u TV, odnosno PSVR Social Screen (o kojem će više riječi biti u nastavku).

Što se pak tiče specifikacija, PSVR je na papiru slabiji od konkurentskih uređaja iz Oculusa i HTC-a, iako vam to u praksi ne bi trebalo predstavljati nikakav problem - i to ponajviše zbog dobro optimizovanih igara i ublaženog screen-door efekta.

Unutar Sonyjevog VR headseta se tako krije 5,7-inčni OLED ekran, rezolucije 1920x1080 piksela, s tim da će svako oko gledati u dio ekrana rezolucije 960x1080 piksela. Igre će se pri tome vrtiti u framerateu od 60, 90 ili 120 frameova u sekundi zahvaljujući specijalnoj tehnici reprojekcije (sve testirane igre su se imale savršeno solidne performanse), dok će field of view biti sasvim zadovoljavajući, iako ćete se, kao i na konkurentskim uređajima, morati navići na to da okrećete glavu u smjeru u kojem želite gledati, umjesto da samo pogledate tamo bez pomjeranja glave.

1/1

VR interfejs i igre

Kada na glavu prvi put stavite PSVR, na njegovom ekranu će vas dočekati dobro poznati PS4 interfejs, ali sa jednom ključnom razlikom - izgledaće poput kakvog kino platna. Istina, kvalitet slike će biti slabiji u odnosu na PS4 interfejs prikazan na regularnom televizoru, dok će grafika u igrama biti mutnija od one na kakvu ste navikli. No, sve to ćete u potpunosti zanemariti kada osjetite da se zaista nalazite u svijetu igre i prve reakcije su zaista neopisive (ne biste mi vjerovali kada bih vam rekao kako je ostatak redakcije reagovao i koliko su bili oduševljeni kada su prvi put isprobali PSVR, op.a).

Uzmimo samo za primjer Batman: Arkham VR, u čijem meniju stojite na krovu zgrade i gledate u dobro poznate obrise gothamskih nebodera. Gdje god da se okrenete i kuda god da pomjerite glavu, Gotham će uvijek biti oko vas, bilo da se naginjete preko ograde kako bi bacili pogled na ulice grada kojima mile minijaturni automobili, bilo da se osvrćete iza sebe kako bi na nebu potražili bat-signal.

Posebno je zanimljivo i to što PSVR na televizoru prikazuje sve ono što vidite na VR headsetu - što Sony naziva Social Screen funkcijom - tako da će i ostatak društva vidjeti ono što vidi osoba koja trenutno koristi VR. Isto tako, Social Screen će povremeno biti iskorišten i za prikaz alternativnih perspektiva, što je odlično implementirano u Playroom VR kolekciji mini-igara.

Naime, u jednoj od Playroom VR igara igrač sa VR headsetom može igrati iz prvog lica i glumiti čudovište koje ruši zgrade svojim pokretima, dok će ostatak društva iz izometrijske perspektive, a koristeći DualShock 4 kontrolere, pokušati da sa svojim likovima pobjegne od čudovišta.

I tu dolazimo do najvećeg problema sa VR igrama - mučnine i glavobolje - čija će izraženost ovisiti od igre do igre i od osobe do osobe. Zbog toga ćete nerijetko čuti kako je recimo PSVR naslov RIGS kod nekih igrača izazivao mučninu, iako su bez problema uživali u Battle Zoneu, dok ćete od drugih čuti potpuno suprotnu priču, u kojoj ih je od nekoliko minuta Battle Zonea zabolila glava, iako su RIGS mogli igrati satima.

Mi smo tako imali problema sa VR verzijom Drivecluba, koju smo morali ugasiti nakon svega nekoliko odvoženih trka zbog nelagode koja je prijetila da preraste u groznu mučninu. Sa svemirskom pucačinom Eve: Valkyrie smo imali nešto manje problema, iako smo i nju ugasili nakon nekoliko odigranih misija kako bi se odmorili od VR-a.

Sa druge strane, u brzom i intenzivnom Thumperu smo mogli uživati i na duže staze bez ikakvih problema, baš kao i u igrama u kojima je glavni lik bio pretežno statičan. Headmaster nas je tako oduševio svojim humorom i gameplayom baziranim na udaranju fudbalske lopte glavom, dok smo se u Tumble VR-u opuštali pokušavajući izgraditi što veće tornjeve od kojekakvih geometrijskih oblika. Podjednako smo se zabavili i sa određenim mini-igrama iz PlayStation VR Worlds kolekcije, baš kao i sa Batmanovom najnovijom avanturom. Usput, Batman: Arkham VR možemo već sada proglasiti jednom od najboljih VR igara današnjice, obzirom da na pametne načine iskorištava sve prednosti nove tehnologije, istovremeno zaobilazeći njene mane.

Međutim, koliko god uživali u određenim VR naslovima, a od drugih strahovali zbog potencijalne mučnine, jedan tip igara je zahvaljujući VR tehnologiji podignut na potpuno novi nivo. Naravno, govorimo o hororu, od kojeg više ne možete okrenuti glavu ili ga igrati sa upaljenim svjetlima. O ne. Vidite, kada igrate VR horor, svijet igre je svuda oko vas, a svaka bizarna spodoba koja vas u njemu može prepasti - ili napasti - će to uraditi na spektakularan način. I pri tome će vam se obično unijeti u lice, čisto kako bi vam dala do znanja da joj vaš lični prostor ne znači apsolutno ništa, dok vi instinktivno budete uzmicali - ako ne i vrištali. Stoga, ukoliko ikada budete u prilici, obavezno zaigrajte Resident Evil Kitchen demo, ali i Until Dawn: Rush of Blood, koji možda i nije toliko strašan, ali je svakako napet, povremeno jeziv, ali i prilično zabavan.

Kada već spominjemo Until Dawn, vrijedi još jednom napomenuti da su sve igre koje smo imali priliku testirati radile sasvim dobro i sa DualShockom 4, iako neke od njih podržavaju i upravljanje sa PS Move kontrolerima. Štaviše, određeni naslovi su još i bolji sa PS Moveom, poput recimo Until Dawna, gdje možete nišaniti sa dva pištolja istovremeno, ili Batman: Arkham VR-a, u kojem jednom rukom možete bacati batarang, a drugom skenirati mjesto zločina sa Batmanovim specijalnim gadgetima.

Također, moramo istaći i to da prilikom testiranja headseta nismo imali nikakvih problema sa trackingom njegovih pokreta ili motion kontrolama - sve igre su uredno prepoznavale i DualShock 4 i PS Move kontrolere, te su vjerno pratile njihove pokrete i prenosile ih u virtuelnu stvarnost. To jeste, sve dok nismo izlazili iz područja u kojem PlayStation kamera može pratiti pokrete PSVR-a i kontrolera, što pak nije bilo teško, obzirom da se većina testiranih igara igra sjedeći, tako da se tokom igranja nismo puno ni kretali okolo.

Zaključak

Iako je znatno jeftiniji od konkurencije - Oculus Rift bez Touch kontrolera košta 600, a sa njima 800 dolara, dok ćete za HTC Vive, koji po defaultu stiže sa motion kontrolerima, morati odmah izdvojiti 800 dolara - PSVR je i dalje prilično skupa igračka. Tačnije, 400 dolara skupa igračka, što je cijena koja će porasti na 450 do 550 dolara, ovisno od toga da li tek trebate kupiti PlayStation kameru i da li želite svoje VR iskustvo obogatiti sa dva PS Move kontrolera.

Istina, za razliku od Rifta i Vivea, koji su namijenjeni isključivo vlasnicima hardverski snažnih, a samim tim i skupih gaming računara, PSVR od vas zahtijeva tek da posjedujete relativno jeftinu konzolu, koju u svojim domovima već ima 50 miliona ljudi.

A kada se pomirite sa cijenom, vjerovatno ćete se zapitati da li je VR samo još jedan u nizu tehnoloških trendova koji će jednog dana postati stvar prošlosti, ili je pred nama istinska gaming revolucija. I ne, odgovor na to vam ne možemo dati, iako sumnjamo da će VR zamijeniti tradicionalne igre u skorijoj budućnosti, ako ih ikada uopšte i bude mogao zamijeniti. Iskustva poput Bloodbornea, Titanfalla 2, Witchera 3 i njima sličnih su tu da ostanu i njima ćemo, sasvim sigurno, nastaviti posvećivati najveći dio svog vremena i pažnje.

Ali, da ćemo u pauzama od klasičnih igara rado zaigrati i kakav dobar VR naslov, u to ne trebate sumnjati. Na horizontu se tako već naziru neke prilično zanimljive VR i VR kompatibilne igre - uključujući i obećavajući Resident Evil VII - no ostaje da se vidi kakvu će podršku tehnologiji pružiti veliki izdavači i indie developeri u godinama koje tek dolaze.

No, da skratimo priču - ukoliko već imate dovoljno novca na raspolaganju i spremni ste ga uložiti u tehnologiju čija budućnost još uvijek nije sigurna, svakako razmislite i o nabavci PlayStation VR-a. U suprotnom, pokušajte ga barem isprobati prije nego ga otpišete, jer su šanse da ćete istim ostati ugodno iznenađeni, ako ne i oduševljeni - jako velike.

https://www.playstation.com/en-gb/explore/playstation-vr/

***

Zahvaljujemo se ekipi iz regionalnog PlayStation ureda na ustupljenom primjerku PlayStation VR headseta i review kodovima PSVR igara.

Cijena: 400 € / 400 $

Ustupio: Regionalni PlayStation ured

PLUS
vrhunska ergonomija, jednostavna instalacija, osjećaj prisutnosti u virtuelnom svijetu, solidna grafika u VR igrama, ponuda igara, cijena u odnosu na konkurenciju;

MINUS
PlayStation kamera ne stiže u paketu sa headsetom, VR igre mogu izazvati mučninu, nepostojanje adekvatnog refund sistema na PlayStation Storeu za igre koje mogu izazvati mučninu;